diumenge, 24 de novembre del 2013

TOTS ESTAN EQUIVOCATS (Recull de premsa)


EL PERIÓDICO DIGITAL:

Wert, als passadissos del Congrés: "Això és una jungla, i jo sense matxet"

Les paraules del ministre han estat captades per una càmera de televisió quan s'ha vist envoltat de periodistes



Dimecres, 20 de novembre del 2013

EFE / Madrid

El ministre d'Educació, José Ignacio Wert, ha afirmat aquest dimecres quan abandonava el Congrés després de participar en la sessió de control al Govern: "Això és una jungla, i jo sense matxet".

El comentari de Wert ha estat captat pels micròfons d'una de les càmeres que graven imatges al passadís del Congrés i s'ha produït quan un gran nombre de periodistes li preguntaven al ministre sobre la vaga d'estudiants convocada per a aquest dimecres.

Uns minuts abans, en la sessió de control, Wert havia acusat el PSOE de "falta d'ambició, confiança i patriotisme" i de sobrar-los "autocomplaença i resignació" per oposar-se al projecte de llei orgànica per a la millora de la qualitat educativa (LOMCE).

El Senat aprovarà aquesta tarda la reforma educativa, previsiblement només amb el suport del PP, el vot en contra de tota l'oposició i el malestar de bona part de la comunitat escolar, que torna a sortir al carrer per protestar contra les polítiques del Ministeri d'Educació.

 

Aquesta notícia em recorda l'acudit d'aquell conductor que circulava per l'autopista en sentit contrari i es queixava: tots van a l'inrevés!

dimarts, 19 de novembre del 2013

DECROLY


 
Fa poc llegia aquest llibre de Decroly. Fins ara no havia llegit directament aquest autor que, per altra part, va ser de poques publicacions. Decroly (1871-1932) és considerat un dels grans referents del moviment de l'Escola Nova, tot i que em dóna la sensació de que en el meu entorn ha estat una mica relegat.

La seva aportació crec que pot considerar-se rellevant en tres dimensions, relacionades entre si: comparteix amb la resta de participants en el sorgiment i desenvolupament de l'Escola Nova unes idees transversals que, en el seu moment, van suposar un canvi important en la concepció dels processos educatius en el sistema escolar, i més enllà d'aquest sistema; és un dels educadors que, a partir de les seves experiències en l'escola per alumnat amb dificultats, va traspassar el que havia aprés i experimentat en aquesta escola a l'ensenyament adreçat a l'alumnat en general; i constitueix un dels grans impulsors dels mètodes globalitzadors i, en el seu cas específic, dels centres d'interès.

 
La lectura o relectura dels clàssics de l'Escola Nova serveix per constatar que gran part del que va suposar aquest moviment pot seguir plenament vigent, tot i que sigui amb uns tocs crítics i de contextualització a la societat actual. Val la pena tornar a aquests autors i autores per recordar la potencia educativa de les seves idees de fons, i evitar així perdre'ns en algunes suposades novetats i en superficialitats o aparences, oblidant les qüestions fonamentals. Massa sovint la superfície no es sustenta en arrels prou profundes, especialment en una societat on prima la imatge i l'aparença.  

 

dilluns, 11 de novembre del 2013

QUAN MENYS T'HO ESPERES...

Aquesta matinada, un atac de ronyó per una pedra que hi ha crescut i que ha decidit moure's m'ha impedit complir amb l'agenda d'avui: he hagut de deixar plantats els i les estudiants que m'esperaven a la classe de dos quarts de nou del matí i al claustre i a un grup de treball d'un institut del sud de Catalunya on havia d'anar a fer una sessió d'assessorament. A banda de que la meva muller ha hagut d'anar a buscar una farmàcia de guàrdia i atendre'm en les meves manifestacions de dolor en comptes de gaudir del merescut descans. Quan passa això, no puc evitar sentir-me culpable, tot i que sigui un sentiment poc racional... com molts sentiments, per altra banda.

Quan d'imprevist et sents dèbil i se't trastoquen tots els plans, te n'adones de la importància de la salut i de com estem venuts davant del seu trencament. Sovint no som prou conscients del gaudi de sentir-nos físicament i mentalment bé. Ens costa aturar-nos per valorar allò que tenim i potser no ens adonem prou bé de les dificultats d'altres persones.

I totes aquestes reflexions per un simple -dolorós, això sí- atac de ronyó.
 

dimarts, 5 de novembre del 2013

APARENCES I REALITATS ARREL D'UNA SITUACIÓ PREOCUPANT

Fa pocs dies, es va fer públic un estudi de la Conselleria de Salut de la Generalitat de Catalunya sobre l'increment d'embarassos de nenes menors de 15 anys. Durant l'any 2012 es van quedar embarassades 128 nenes de 10 a 14 anys, de les quals 99 van sol·licitar un avortament (el doble que en l'any anterior) i 29 van tenir un fill.

Aquestes dades palesen que tot i la sensació de viure en una societat hiperinformada, a l'hora de la veritat persisteixen greus problemes per falta d'assimilació d'aquesta informació o perquè no n'hi ha prou amb informació sense processos d'aprenentatge. La quantitat d'informació no garanteix l'adquisició de coneixement. De vegades passa just el contrari perquè l'allau informatiu dificulta la selecció i l'anàlisi crítica. Així mateix, la informació per si mateixa tampoc garanteix l'aprenentatge de competències socials.

Quan ens arriben dades com les de l'increment d'embarassos en nenes, hom s'adona que hi ha problemes preocupants que persisteixen tot i que pugui semblar contradictori en una societat aparentment tant informada. Hem de ser conscients d'aquestes contradiccions i cercar com anar al fons de les qüestions.