Després de parlar de les competències, de la
relació entre teoria i pràctica i dels aprenentatges profund i superficial (en
l’entrada d’aquest blog del 10 d’abril del 2019), em refereixo avui a l’avaluació,
una altra de les qüestions clau a plantejar-se per a millorar un ensenyament
universitari. De l’avaluació n’he tractat diverses vegades en aquest blog: és
un tema que m’interessa especialment perquè és clau per afavorir (o dificultar)
el procés d’aprenentatge. En diverses investigacions s’ha constatat que l’avaluació
és el component que més influeix en com els i les estudiants enfoquen el seu aprenentatge.
Quan es parla d’avaluació de processos d’aprenentatge cal entendre-la com una
recollida d’informació, la seva anàlisi, l’emissió d’un judici crític i la
presa de decisions conseqüents. Aquest últim aspecte és essencial. L’avaluació
pot tenir diverses funcions i, tot i que es poden donar simultàniament, és
important no confondre l’avaluació acreditativa per certificar un aprenentatge,
amb l’avaluació formativa encaminada a prendre decisions per a millorar el procés
d’ensenyament ni amb l’avaluació formadora encaminada a que l’alumne prengui
decisions per afavorir el seu procés d’aprenentatge. L’avaluació continuada
(tan de moda i sovint no ben entesa) precisament es justifica per les funcions
formativa i formadora ja que aquestes funcions obliguen a prendre decisions
durant el procés. Per a la funció formadora és clau la retroacció o feedback. Al llarg d’una seqüència
formativa cal preveure l’avaluació inicial, l’avaluació al llarg de la seqüència
i l’avaluació final i cal fer-ho amb una doble mirada: l’avaluació al servei
del docent (per ajudar-lo a prendre decisions) i l’avaluació al servei de l’estudiant
(per ajudar a aquest a decidir què fer per aprendre més i millor).
En l’anàlisi de la titulació on es va emmarcar la ponència en que s’exposaven
els temes que ara vaig comentant en aquest blog, en el que es refereix a l’avaluació
vaig destacar com a punts forts la preocupació per a una avaluació coherent en
moltes assignatures, la presència de la retroacció i la presència de l’avaluació
entre iguals. Com a aspectes a millorar, vaig assenyalar la necessitat de
treballar sobre com gestionar una avaluació continuada en grups amb molts
estudiants per evitar un desbordament, l’existència d’avaluacions molt simples
que no responen realment als objectius que s’han formulat (una avaluació molt còmoda
però qüestionada pels propis estudiants), falta de definició del paper de l’avaluació
inicial i de l’avaluació formadora i necessitat de millorar la qualitat i els
efectes de la retroacció. Com que no es pot abordar tot alhora, el meu
suggeriment va ser començar per treballar sobre com es pot millorar la
retroacció en l’avaluació.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada