dimecres, 19 de juny del 2019

DOCÈNCIA MASSA TRADICIONAL A LA UNIVERSITAT


A mitjans de maig passat, la Xarxa Vives va presentar l’informe Ser estudiant universitari avui, elaborat a partir de les respostes en línia de 40.000 estudiants de vint-i-dues universitats de Catalunya, el País Valencià i les Balears. L’estudi aporta diverses dades d’interès però ara em centro en la qüestió de la metodologia docent. Els estudiants posen de manifest que contrasta la seva familiaritat amb les tecnologies digitals amb la preponderància en la Universitat d’un sistema on encara impera la classe magistral (potser en podríem dir: expositiva), la presa d’apunts i uns exàmens bastant tradicionals. Segons els resultats, en un 59,7% de les assignatures la metodologia és tradicional, en un 34% les metodologies són actives (participació de l’estudiant, treballs en grup, avaluació continuada) i en el 5,3% hi ha innovació (classe inversa, ludoficació, cursos en línia..).

Els percentatges esmentats parlen per si mateixos. Tot i que, poc a poc, va canviant, aquest canvi a la Universitat li costa molt. Seria equívoc atribuir-ho només a resistències per part del professorat; el greu problema que tenen algunes universitats per l’escassa renovació generacional dels i de les docents, la falta d’estabilitat i l’alt percentatge de professorat a temps parcial segur que no ajuden gens al canvi metodològic. Una de les claus per fer aquest canvi és treballar en equip docent i això es fa molt difícil amb la situació en que es troba el professorat. No sembla, però, que ningú posi fil a l’agulla per millorar significativament la situació.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada