La Fundació Jaume Bofill ha engegat, conjuntament amb la Universitat Oberta
de Catalunya, una nova iniciativa a la xarxa: els "Debats d'Educació: les
tres coses que he après", on s'ha demanat a diverses persones del món de
l'educació que manifestin, molt breument, tres coses que hagin aprés
relacionades amb l'educació:
http://les3coses.debats.cat/ca/comunitat?page=1
En el meu cas, se'm va demanar tres coses que he après de cara a com
avançar cap a l'escola del futur. Aquestes són les tres idees meves:
Cal dedicar temps i espais per
pensar en els per què
L’escola és una
institució per on hi ha de passar tothom i és una comunitat educativa on
l’alumnat aprèn del que hi viu. Atenent a aquests dos fets, per seguir complint
la seva funció social, a l’escola li cal més reflexió sobre les finalitats,
tenir més clar cap on volem que porti el que s’hi fa, plantejar-se què vol dir
ensenyar a ser autònom i a inserir-se críticament en la societat. L’escola del
demà requereix pensar en els perquè i en què hi ha darrera del que l’alumnat
viu dia a dia.
La força del treball en equip, peça clau de l’escola
La realitat educativa
és complexa. Definir les necessitats i les prioritats no és fàcil i, a més, no
tots coincidim en aquesta definició. Perquè l’escola pugui seguir complint el
seu paper de comunitat educativa, és imprescindible la comunicació i el treball
en equip docent. L’equip facilita la reflexió i afavoreix la innovació i la
coherència. Necessitem de cada membre de l’equip perquè el sistema –l’escola-
sigui coherent. El treball en equip és imprescindible pel futur de l’escola.
L’escola s’ha d’integrar en l’entorn, superant les limitacions de
l’excessiva fragmentació disciplinar
Pensar en una escola
pel demà suposa reflexionar sobre el concepte de medi cultural i ubicar la
institució escolar com un dels seus components. Suposa també la necessitat de
plantejar-se la integració dels coneixements, superant l’excessiva
especialització disciplinar que dificulta aprendre sobre les realitats
sistèmiques, globalitzades i complexes del nostre món. Trencar amb la rigidesa
disciplinar i integrar l’escola amb l’entorn són grans reptes per repensar
l’escola actual.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada