divendres, 12 d’octubre del 2012

DILEMES ARREL DE LA MOBILITZACIÓ DE L'ESTUDIANTAT UNIVERSITARI


Ahir, alguns estudiants universitaris van fer vaga. En el campus Mundet de la Universitat de Barcelona, potser pel tipus de titulacions que s'hi imparteixen (mestre, educació social, treball social, pedagogia...) sempre hi ha una gran resposta en aquest tipus de convocatòries. Encara recordem el final del passat curs, amb una vaga indefinida i amb tancaments, que van arribar a produir situacions molt tenses i una sensació de desànim de gran part del professorat i de molts estudiants.

 
En els moments que estem vivint, els i les estudiants poden i han d'estar preocupats per moltes coses, i entre elles pel rumb cap el que s'està conduint la Universitat.

 
Al professorat - que estem vivint la situació amb la mateixa preocupació- les vagues estudiantils ens posen davant d'un dilema:  per un costat, entenem que no es resignin, però, per un altre, ens preocupa com pot arribar a repercutir la no impartició de classes en la seva formació.

 
Potser la vaga -o, millor dit, una vaga perllongada com la que es va plantejar l'anterior curs- no sigui l'opció més adient ni pels interessos formatius dels propis estudiants ni per a les seves reivindicacions. Optar per dificultar el procés formatiu que correspon a l'ensenyament universitari no sol comportar adhesions i complicitats que, amb tota seguretat, afavoririen els seus objectius.

 
En tot cas, no és fàcil trobar com compaginar objectius diferents, tot i que aquests siguin en si mateixos molt lloables. Probablement es requereix un esforç especial d'imaginació, i això no és fàcil quan sovint existeixen concepcions i motivacions, per part d'alguns, que no sempre s'expliciten.

 
Coneixem molt bé, especialment els que ho vam viure en altres moments històrics, el difícil que resulta compaginar bones intencions en moviments d'aquestes característiques amb la realitat que, sovint, acaba donant-se. Un exemple en són els moviments assemblearis, on hi sol conviure la potencialitat de les assemblees per a construir acords en comú amb dinàmiques de grup que dificulten la construcció de consensos reals.

 
Tot i que no sigui fàcil, s'ha d'afrontar el repte de trobar estratègies que permetin compaginar la protesta contra unes polítiques que posen en greu perill el concepte d'Universitat pública amb la necessitat de potenciar que aquesta Universitat pugui complir amb una de les seves principals funcions socials: la de contribuir a la formació d'una ciutadania crítica i activa amb una alta preparació professional.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada