Aquest tipus de coneixement és sistemàtic
i complex, no anecdòtic. És el coneixement que ens ajuda a analitzar els fets,
a elaborar conceptes, a emetre judicis argumentats i fonamentats. A les meves
classes a la Universitat, constato que no és fàcil adquirir-lo. No ho és, entre
altres raons, perquè sovint els i les estudiants - també nosaltres, sens dubte-
tenen tendència a emetre judicis i a establir conclusions a partir de
prejudicis i preconcepcions. Vivim en una societat on ràpidament etiquetem i
classifiquem.
Per adquirir coneixement acadèmic es
requereix una mentalitat oberta i, fins i tot, un esforç conscient per trobar
l'imprevist. Com deia el presocràtic Heràclit, si no esperes l'inesperat, no ho trobaràs. El coneixement acadèmic
demanda estar predisposat a buscar informació, intentant que els nostres preconceptes
no ens facin interpretar-la malament o ens portin a conclusions precipitades;
saber escoltar; analitzar amb rigor i amb la consciència de que la realitat és
complexa i no és acceptable forçar la seva simplificació. És a partir d'aquest procés
obert, sistemàtic i rigorós, que hauríem d'elaborar els nostres judicis. No és
gens fàcil, però construir coneixement en la institució escolar no crec que
pugui entendre's d'una altra manera.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada