Ja fa temps, vaig llegir a Hans Joachim Störig (Historia universal de la Filosofía, Tecnos, p. 783) que va
escriure: "En el pasado, muy raramente se ha discutido desde un punto
de vista ético la posición de los animales en la Creación, al menos en Europa". A
l'època de la Il·lustració, Jeremy Bentham comparava el destí dels animals amb
els dels esclaus negres i, en el segle XIX, després de molts debats, Anglaterra
va aprovar les primeres lleis de protecció dels animals.
Educar ha de consistir en acompanyar processos d'aprenentatge per ajudar l'educand a desenvolupar l'autonomia i l'esperit crític
dilluns, 19 de gener del 2015
ANIMALS NO HUMANS
Fa uns dies ("La Vanguardia, 24
de desembre) llegia que "un tribunal argentí (...) ha reconegut els drets
d'una organgutan femella del zoo de Buenos Aires "com a subjecte no
humà". La notícia ha estat rebuda pels defensors dels grans simis
(orangutans, goril·les, ximpanzés i bonobos) "com un gran avenç en el dret
internacional". L'orangutan en qüestió es diu Sandra, és originària de
Sumatra i fa uns vint anys que és al zoo. Sembla ser que l'Associació de
Funcionaris i Advocats pels Drets dels Animals (Afada) de l'Argentina va
presentar una denúncia per possibles maltractaments i va demanar la seva
llibertat, mitjançant l'hàbeas corpus (evitar
arrestos i detencions arbitràries). Per Afada, el tancament de la Sandra és
injustificat donat que té capacitat cognitiva provada. Aquesta petició ha estat
denegada però el tribunal diu que "cal reconèixer a l'animal el caràcter
de subjecte de drets". Ara els jutges decidiran si la Sandra ha de ser
traslladada a una reserva natural on pugui viure en semillibertat.
Per a Störig "el modo en que nos alimentamos, los métodos de criar
animales, matarlos o cazarlos y pescarlos, de experimentar con ellos,
utilizarlos para entretenimiento o espectáculo, no es algo ajeno a la moral,
sino que está sometido a su juicio (...). Si se acepta el principio de que los
animales no carecen por completo de derechos morales ni pueden ser descuidados,
surgen pronto graves exigencias para con el propio comportamiento" (obra
citada, p. 786-787). Tot i que de vegades hi ha decisions sobre aquest tema
que semblen obeir a interessos diversos, el cert és que en el rerefons la
qüestió té entitat.
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada