Educar ha de consistir en acompanyar processos d'aprenentatge per ajudar l'educand a desenvolupar l'autonomia i l'esperit crític
dimarts, 13 de gener del 2015
RITMES
Un nou any. Dóna
la sensació que el temps vola. Tant el temps de vacances com el dedicat a
treballar. Quan comença un any és quasi inevitable plantejar-se millorar
algunes coses. Potser estaria bé disminuir la sensació de viure amb un ritme
massa accelerat i de que no s’acaba d’arribar als temes (de gestionar, de
resoldre qüestions...) amb el mínim de tranquil·litat que ajuda a fer les coses
millor i a gaudir-ne. No és quelcom fàcil de canviar. El context no ens
acostuma a ajudar, al menys el context urbà. Probablement nosaltres tampoc ens
ajudem a fer un canvi.
La nostra
docència, sovint, no se salva dels ritmes accelerats. És una llàstima perquè la
institució escolar hauria de ser un espai que facilités l’aprenentatge ben
construït, pas a pas, reflexivament, acompanyant l’alumnat atenent al temps que
aquest necessita. És a dir, aprofitant el temps de veritat, qualitativament. Si
en la nostra vida diària no som capaços de trobar moments de pausa, de
prendre’ns el temps necessari per aquelles qüestions que no admeten respostes
ràpides i superficials, i de disposar d’espais i temps pel diàleg i la conversa
reposada amb els nostres companys i companyes, és molt difícil que a les aules
les coses es facin amb la tranquil·litat necessària.
El canvi d’any
és una bona excusa per pensar en tot això. Tot i que moltes bones intencions
duren pocs dies, no és menys cert que els canvis profunds es generen a partir
d’actituds i de petits canvis, de decisions sobre qüestions concretes i
abordables. Potser n’hi ha algunes que podem plantejar-nos, que ens sembli
viable afrontar.
Gaudiu del
2015.
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada