dimarts, 5 d’abril de 2016

DEURES ESCOLARS: ALERTES



El tema dels deures escolars fa temps que aixeca certa polèmica. Darrerament ha saltat a la premsa generalista, l'OCDE ha advertit que els deures contribueixen a augmentar les diferències entre alumnes rics i pobres i, encara més recentment, l'Organització Mundial de la Salut (OMS) informa que el percentatge d'estudiants espanyols amb estrés per culpa dels deures és dels més alts d'Europa. En un estudi de l'OMS amb més d'11.000 estudiants espanyols, als 11 anys un 34% de nens i un 25% de nenes diuen sentir-se pressionats pels deures; als 15 anys, els percentatges pugen al 70% i al 60% respectivament. Aquesta angoixa es reflecteix en mals de cap, dolors d'esquena, marejos... i estats d'ànim de tristesa, tensió i nervis.

Segons l'OCDE, els estudiants espanyols dediquen una mitjana de sis hores i mitja setmanal a fer deures. Crec que és un tema important, tant per les hores que s'hi dediquen com pel tipus d'activitats en què molt sovint consisteixen aquests deures. 

La qüestió s'hauria de considerar de manera sistèmica, veient el sentit i les característiques que haurien de tenir les tasques i les vivències d'aprenentatge fora de l'escola. Si a l'escola cal tenir en compte el paper de la motivació, de l'aprenentatge amb sentit, de la implicació en el propi procés d'aprenentatge, de l'aprenentatge en col·laboració... el mateix caldria considerar quan pensem en els deures escolars. Si ho fem, potser posarem en qüestió la manera com sovint s'està enfocant el tema.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada