dimecres, 9 de maig del 2018

VOCACIÓ DOCENT A L’EDUCACIÓ SUPERIOR


Ja fa uns quants cursos que estem portant endavant un projecte docent al grau d’educació social de la Universitat de Barcelona que implica la coordinació de quatre assignatures de dos departaments diferents. El primer semestre, els estudiants han de dissenyar i portar a terme un diagnòstic socioeducatiu en un centre; aquest, és un treball conjunt de les assignatures Fonaments didàctics de l’acció socioeducativa i Teories i institucions educatives. El segon semestre, han de dissenyar un programa en equip que doni resposta al diagnòstic del primer semestre i un projecte d’intervenció socioeducativa individual que desenvolupi el programa, com a treball de les assignatures Disseny i innovació de l’acció socioeducativa i Animació sociocultultural i educació en el temps lliure. Quan comença el primer semestre el professorat de les quatre assignatures fa una presentació conjunta del projecte que es desenvoluparà durant els dos semestres i, al final de cadascun d’ells, també tot l’equip docent assisteix a les presentacions que fan els estudiants de la feina feta. Com es pot suposar, el projecte demana una bona coordinació docent que, entre altres coses, inclou unes sessions de devolució dels informes de seguiment de la feina que presenten els estudiants, fetes conjuntament pels professors de les dues assignatures que es coordinen en el semestre.

El professorat que ja portem temps en el projecte hem tingut temps de compartir i acostar criteris i, curs darrera curs, l’hem pogut anar millorant. Lamentablement, sovint s’incorporen a impartir l’assignatura professors nous el que dificulta donar continuïtat a la coordinació. El projecte és un dels exemples que podem trobar a la Universitat d’iniciatives que el professorat posa en marxa per millorar la coherència i la qualitat de la docència, tot i que ni la institució els reconeixi el sobreesforç ni tinguin cap mena de suport. El que passa és que, tot i les dificultats que està travessant l’educació superior, encara hi ha professores i professors que estan disposats a fer esforços per millorar, dia a dia, simplement perquè això els sembla que ajuda a un millor aprenentatge dels estudiants. Potser és una mostra de la vessant vocacional que caracteritza els docents... alguns docents. Una vocació que sovint la institució aprofita més enllà del compte.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada