Ja fa uns quants cursos que estem portant endavant
un projecte docent al grau d’educació social de la Universitat de Barcelona que
implica la coordinació de quatre assignatures de dos departaments diferents. El
primer semestre, els estudiants han de dissenyar i portar a terme un diagnòstic
socioeducatiu en un centre; aquest, és un treball conjunt de les assignatures Fonaments didàctics de l’acció
socioeducativa i Teories i
institucions educatives. El segon semestre, han de dissenyar un programa en
equip que doni resposta al diagnòstic del primer semestre i un projecte d’intervenció
socioeducativa individual que desenvolupi el programa, com a treball de les
assignatures Disseny i innovació de l’acció
socioeducativa i Animació
sociocultultural i educació en el temps lliure. Quan comença el primer
semestre el professorat de les quatre assignatures fa una presentació conjunta
del projecte que es desenvoluparà durant els dos semestres i, al final de
cadascun d’ells, també tot l’equip docent assisteix a les presentacions que fan
els estudiants de la feina feta. Com es pot suposar, el projecte demana una
bona coordinació docent que, entre altres coses, inclou unes sessions de
devolució dels informes de seguiment de la feina que presenten els estudiants,
fetes conjuntament pels professors de les dues assignatures que es coordinen en
el semestre.
El professorat que ja portem temps en el projecte hem
tingut temps de compartir i acostar criteris i, curs darrera curs, l’hem pogut
anar millorant. Lamentablement, sovint s’incorporen a impartir l’assignatura
professors nous el que dificulta donar continuïtat a la coordinació. El
projecte és un dels exemples que podem trobar a la Universitat d’iniciatives
que el professorat posa en marxa per millorar la coherència i la qualitat de la
docència, tot i que ni la institució els reconeixi el sobreesforç ni tinguin
cap mena de suport. El que passa és que, tot i les dificultats que està travessant
l’educació superior, encara hi ha professores i professors que estan disposats
a fer esforços per millorar, dia a dia, simplement perquè això els sembla que
ajuda a un millor aprenentatge dels estudiants. Potser és una mostra de la
vessant vocacional que caracteritza els docents... alguns docents. Una vocació
que sovint la institució aprofita més enllà del compte.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada