Segueixo
desgranant temes per a millorar un ensenyament universitari (l’entrada anterior
d’aquesta temàtica és del 13 de març del 2019) abordant la qüestió de
l’aprenentatge profund i de l’aprenentatge superficial. Els estudiants
utilitzen diferents tipus d’aprenentatge segons el grau de significació i
sentit d’aquest. Els dos extrems són el profund (encarat a aprendre) i el
superficial (encarat a obtenir una qualificació suficient). També hi ha qui
parla d’aprenentatge estratègic que entenc com una variant del superficial. Així
mateix, hi ha diversos tipus de docent: el “divo” (tot gira al seu voltant) que
fa la seva explicació i deixa l’aprenentatge com una responsabilitat exclusiva
dels estudiants, el que es preocupa per “fer-ho bé” (bones explicacions,
selecció de bons recursos...) i el que prioritza “ajudar” als estudiants perquè
aprenguin més i millor. Per incrementar el percentatge d’estudiants que opten
per un aprenentatge profund és clau la coherència i la visibilitat de la relació
entre objectius i avaluació i ajuda quan el o la docent és de la tercera
tipologia.
En l’anàlisi de
la titulació específica que va desencadenar tractar d’aquestes temàtiques, vaig
ressaltar com a punt fort que, en moltes assignatures, hi ha coherència entre
les intencions formatives, l’avaluació i la metodologia i aquesta, com s’ha
dit, és una qüestió central... i no sempre fàcil. Com a aspectes a millorar, en
algunes assignatures no sembla que hi hagi aquesta coherència; cal plantejar-se
a fons (millor en equip docent) com compaginar un model docent preocupat per
ajudar l’estudiant en el seu procés d’aprenentatge i no trobar-se desbordat per
la quantitat d’alumnat; i també cal treballar sobre com afrontar didàcticament
l’aprenentatge superficial i com afavorir la seva transformació cap a un
aprenentatge profund. En aquesta línia, en la ponència vaig proposar començar
per analitzar si és possible algun canvi estructural per afavorir l’aprenentatge
profund.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada