dimecres, 15 de maig del 2019

INTERDISCIPLINARIETAT, TRANSVERSALITAT


Tracto un nou tema a plantejar-se per a millorar un ensenyament universitari (l’entrada anterior sobre aquesta qüestió és de l’1 de maig del 2019): l’enfocament interdisciplinari i transversal. Vivim en un món complex on cada vegada és més necessari compaginar els enfocaments disciplinaris (per aprofundir aspectes específics) amb una visió transversal, més global i sistèmica, i amb la capacitat de treballar en equips interdisciplinaris. La realitat professional, especialment en determinats àmbits com la sanitat o l’educació per exemple, és multiprofessional: cal saber treballar conjuntament amb professionals d’altres disciplines i la Universitat prepara poc en aquesta competència. Només s’aprèn a tenir una visió interdisciplinària practicant-la.

Quan vaig analitzar una titulació específica, vaig assenyalar com a punts forts l’existència d’experiències d’interdisciplinarietat, tot i que encara massa escasses, així com l’oportunitat que suposen les pràctiques externes i el treball final de grau per afavorir aquest tipus d’enfocaments. Com a repte de millora indicava que el de la interdisciplinarietat i transversalitat és un trema de fons que requereix una reflexió profunda entre els responsables de dissenyar i portar a terme plans docents i que ha de ser abordat a nivell de titulació. Com a aspecte a millorar també assenyalava que el professorat té poc coneixement de les perspectives i els enfocaments d’altres assignatures. La qüestió que vaig proposar per abordar el tema va ser debatre si es pot fer una proposta de titulació per afavorir un enfocament més interdisciplinari o transversal.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada