A l'Estat espanyol som en procés de retorn al que s'està anomenant la
"nova normalitat". Si no hi ha un rebrot, la cosa anirà millorant
perquè les dades són bones i els territoris van entrant en etapes successives
de superació de les restriccions. Un tema que, dia si i dia també, apareix als
mitjans de comunicació és el del retorn a l'escola. Sense entrar en si hi haurà
algun tipus de retorn parcial en el que queda d'aquest curs, la qüestió que més
preocupa és que passarà al setembre, quan ha de començar el nou curs. Hi ha
tres possibilitats: que el virus hagi desaparegut del tot (pràcticament ningú
ho creu), que torni i obligui a mesures dràstiques semblants a les que hem
viscut els darrers mesos (no es preveu que passi al setembre tot i que, potser,
si més endavant) i que s'hagin d'implantar mesures de prevenció per evitar un
rebrot preocupant. L'Administració educativa es prepara per aquesta darrera
possibilitat, la més probable.
Les directrius que s'estan divulgant parlen de classes reduïdes (al voltant
de 12 a 15 alumnes) i de mantenir la distància social de seguretat a les
classes i al pati, entre altres. Tot ensenyant és conscient de les dificultats
que suposen mesures com aquestes (altres, com la higiene o disminuir els
documents en paper, són més fàcils d'aplicar). Com es redueixen les ràtios? On
són els espais i el professorat necessaris i, si l'opció és compaginar
presencialitat i virtualitat, com s'ho fan les famílies amb els nens a casa? Com
és possible una relació amb l'alumnat (especialment en les edats més baixes)
mantenint dos metres de distància? I entre ells? Tothom espera que arribi la
vacuna, encara que tardi una mica, i, per tant, es tracta de mesures transitòries...
si no sorgeix alguna altra sorpresa, per dir-ho d'alguna manera. Això, en certa
manera, potser encara dificulta més trobar alternatives viables. El desconcert
no el té només al sector educatiu, és cert, però en el cas de l'educació
escolar les repercussions de la situació afecten l'alumnat, el professorat i
les famílies, amb múltiples connotacions més enllà de l'estricte problema
educatiu, que també és força important. No voldria estar en la pell dels que,
en aquests moments, tenen la responsabilitat de prendre decisions però això no
obsta perquè, segons quines siguin aquestes decisions, es pugui arribar a
generar un important conflicte social.
Hola Artur, et felicito pels teus articles al bloc.
ResponElimina