En el Periódico del passat 9
d'octubre es podia llegir:
«La
formació real que reben els titulats espanyols dista molt del que es podria
esperar dels seus títols», admet l'analista de l'OCDE per a temes educatius
Marta Encinas-Martín. El problema no és la universitat en si mateixa, «és que
tot el sistema educatiu espanyol, des de l'etapa infantil fins als estudis
superiors, no assegura les competències bàsiques, com sí que fan altres
sistemes analitzats», afegeix Óscar Valiente, investigador a la Universitat de
Glasgow i excol·laborador de l'OCDE en estudis educatius.
Aquests dies la premsa s'ha
fet ressò dels mals resultats de la població adulta espanyola en l'enquesta del
Programa internacional per a l'Avaluació de les Competències dels Adults.
Les conclusions fetes
públiques demanen una reflexió assossegada i profunda que tingui en compte
aspectes diversos. Ara, però, em vull centrar en el tema de les competències.
En el nostre país crec que encara estem entrant en aquest -per a nosaltres- nou
concepte. De competències i sobre les competències se n'ha escrit molt, en els
darrers anys, però tinc molts dubtes sobre si la profunditat del concepte ha
calat en el nostre sistema educatiu. No és fàcil, perquè suposa un canvi de
fons i els canvis no es produeixen només perquè des de l'Administració es digui
que cal canviar.
Entendre les competències com
a fites assolir; els continguts com a recursos al servei d'aquestes
competències; la necessitat de practicar la integració de coneixements, procediments
i actituds en la resolució de situacions problemàtiques; o què significa
avaluar el desenvolupament de competències, suposa canvis de xip que trenquen
amb maneres de fer molt arrelades en el nostre sistema educatiu.
És clar que plantejar-se una
educació basada en competències no és suficient per resoldre els problemes que
tenim a l'educació, però aprofundir en les implicacions d'aquesta nova
concepció ens pot ajudar perquè suposa un replantejament profund de les
finalitats i els mitjans de l'educació.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada