Fa poc ha aparegut el llibre Ensenyar
i aprendre a la Universitat, escrit per professorat del grup de recerca del
qual formo part, l'EMA (Entorns i materials per a l'aprenentatge). Crec que els
seus capítols aborden qüestions nuclears respecte dels nous reptes dels
processos d'ensenyament - aprenentatge a la Universitat, com la innovació,
l'aprenentatge col·laboratiu, la relació entre investigació i aprenentatge,
l'avaluació per a l'aprenentatge (capítol del qual m'he encarregat conjuntament
amb la Núria Giné), el paper i les possibilitats de les tecnologies de la
informació i la comunicació, el treball en xarxa i la diversitat d'estratègies
metodològiques.
Em sembla que, en conjunt, és una aportació interessant però quan el llegia
no podia evitar pensar en el desànim que, aquests dies, capto en el meu entorn
professional i en les dificultats de tot tipus per avançar cap una Universitat
que formi millor el seus estudiants. En moltes ocasions dóna la sensació de que
només la força de voluntat del professorat -d'una part del professorat- i la
seva tossuderia per no renunciar al repte d'ajudar l'alumnat, de revisar la
pròpia pràctica per a millorar-la, de col·laborar amb altres docents... és la
que fa possible seguir avançant o, com a mínim, no retrocedir excessivament.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada