dimarts, 21 de juny del 2016

REPENSAR L'EDUCACIÓ



He estat llegint amb calma l'informe de la UNESCO Repensar l'educació. Vers un bé comú mundial, fet públic l'any passat. Després dels influents informes Aprendre a ser. El món de l'educació avui i demà (1972) i L'aprenentatge: Hi ha un tresor amagat a dins (1996), l'informe de 2015 pretén apuntar quines haurien de ser les noves prioritats en matèria educativa atenent als canvis que s'estan produint en el món. El nou informe mostra una gran sensibilitat pel paper que pot jugar l'educació davant de qüestions com el desenvolupament sostenible i aposta per una visió humanista de l'educació i per la necessitat de formular polítiques educatives que tinguin en compte la complexitat del món actual.

L'informe proposa moltes qüestions per a pensar-hi -tal com diu el seu títol- i, entre elles, els riscos d'algunes situacions que s'estan donant actualment. Vull fer esment a una realitat que la UNESCO detecta i que ens preocupa a molts: "el discurs actual internacional sobre l'educació, en termes d'aprenentatge, està centrat essencialment en els resultats dels processos educatius i tendeix a deixar de banda el procés d'aprenentatge". Sovint, la qualitat en educació, es lliga als resultats en proves que només mesuren els outputs (informes PISA, Espai Europeu d'Educació Superior...). 

Tal com es diu a l'informe, es "tendeix a ignorar un espectre molt més ampli de resultats d'aprenentatge, que inclouen coneixement, competències, valors i actituds que es poden considerar importants per al desenvolupament individual i social" i s'ignoren "sobre la base que no es poden mesurar fàcilment". Hem de reivindicar que el procés educatiu és molt més ric que els seus resultats, donat que les característiques de l'educació fan que els resultats només puguin ser un indicador parcial del que realment ha succeint en l'aprenentatge. Un indicador important però no pas suficient. És encoratjador que la UNESCO ho reculli en el seu informe.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada