He estat una
setmana impartint uns tallers a professorat universitari que es troba en
processos d'innovació curricular a Hondures i Guatemala. Estan
iniciant un procés de reforma seguint les línies principals de l'espai europeu
d'educació superior. Vam
tractar sobre la complexa qüestió de les competències, sobre la planificació
curricular, l'avaluació... D'entrada, m'havien demanat una conferència contextualitzadora
sobre innovació curricular. Vaig
mirar de compartir algunes idees que em semblen claus respecte d'aquesta
qüestió, a partir de proposar-los unes preguntes a anar responent: per què es
vol innovar? (en
primer lloc perquè els estudiants aprenguin més i millor); què s'entén per innovació? (la
innovació com un procés planificat de canvi, la necessitat de la seva
sostenibilitat ...); en
què es vol innovar i amb qui? (la
necessitat de prioritzar els temes - la planificació, l'avaluació, l'atenció a
la diversitat, la tutoria, els recursos virtuals- i d'implicar al professorat);
amb quins instruments? (projectes
compartits, formació i intercanvi, grups i projectes reconeguts d'innovació
docent, suport tècnic, avaluació de la docència ...).
Vaig acabar proposant-los uns primers reptes i desafiaments: aprofundir en el que significa partir de competències i definir les competències de la titulació; concretar les competències en objectius o en resultats d'aprenentatge i en continguts; garantir l'alineament de les intencions formatives amb el sistema d'avaluació i l'enfocament metodològic i d'organització didàctica; implantar processos participatius i d'implicació del professorat. La idea central va ser la necessitat de prioritzar i de fer-ho amb criteris el més sòlids possible.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada