dimarts, 19 de novembre del 2013

DECROLY


 
Fa poc llegia aquest llibre de Decroly. Fins ara no havia llegit directament aquest autor que, per altra part, va ser de poques publicacions. Decroly (1871-1932) és considerat un dels grans referents del moviment de l'Escola Nova, tot i que em dóna la sensació de que en el meu entorn ha estat una mica relegat.

La seva aportació crec que pot considerar-se rellevant en tres dimensions, relacionades entre si: comparteix amb la resta de participants en el sorgiment i desenvolupament de l'Escola Nova unes idees transversals que, en el seu moment, van suposar un canvi important en la concepció dels processos educatius en el sistema escolar, i més enllà d'aquest sistema; és un dels educadors que, a partir de les seves experiències en l'escola per alumnat amb dificultats, va traspassar el que havia aprés i experimentat en aquesta escola a l'ensenyament adreçat a l'alumnat en general; i constitueix un dels grans impulsors dels mètodes globalitzadors i, en el seu cas específic, dels centres d'interès.

 
La lectura o relectura dels clàssics de l'Escola Nova serveix per constatar que gran part del que va suposar aquest moviment pot seguir plenament vigent, tot i que sigui amb uns tocs crítics i de contextualització a la societat actual. Val la pena tornar a aquests autors i autores per recordar la potencia educativa de les seves idees de fons, i evitar així perdre'ns en algunes suposades novetats i en superficialitats o aparences, oblidant les qüestions fonamentals. Massa sovint la superfície no es sustenta en arrels prou profundes, especialment en una societat on prima la imatge i l'aparença.  

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada