dimarts, 25 de febrer del 2014

LA SETMANA D'UN PROFESSOR UNIVERSITARI

Començo aquesta secció al meu blog. El primer que he necessitat és un títol . Al final he optat per "la setmana d'un professor universitari" , descriptiu i directe. Quan ho rellegeixo m'adono que ser professor em defineix professionalment. No passa sempre així ja que no són pocs els professors que s'autoidentifiquen com a metges, historiadors, enginyers... en comptes de com a docents. En un estudi que fa anys el professor Fernández Pérez (1988) va realitzar sobre les característiques que defineixen una professió, assenyalava com una d'elles l'autopercepció del professional com a tal, així com un cert grau de satisfacció amb la tasca que realitza.

Imbernón ( 1994 ) assenyala que més que parlar de característiques d'una professió cal fer-ho de "cultura professional". La qüestió és: cultura professional de professor o de psicòleg o d'advocat ? Em sembla una qüestió rellevant perquè aquesta identificació crec que té moltes conseqüències i explica alguna cosa del que passa en la institució universitària.

Miro ara pel retrovisor els últims set dies. He compaginat la docència d'una assignatura d'educació social, la correcció i avaluació dels treballs realitzats per l'alumnat d'un màster, la preparació d'una sol · licitud per a una ajuda al desenvolupament de projectes de recerca, la participació en el consell de departament per escollir el director del mateix, la tutorització d'estudiants que estan realitzant el Treball de fi de grau, una connexió per Skype amb un doctorand colombià a qui li dirigeixo la tesi doctoral, la coordinació d'un llibre que estem acabant sobre avaluació contínua, la convocatòria del grup d'innovació docent que coordino, una reunió del grup d’investigació... No em queixo d'un excés de feina perquè no crec que un professor universitari que gaudeix com jo pugui fer-ho però potser la dispersió i simultaneïtat de fronts oberts siguin una mica excessives .


Tinc la sensació que estic permanentment saltant d'una cosa a una altra, amb el risc que les urgències eclipsin una mica el que és més important. I a sobre encara em dedico a escriure en aquest blog.

 
Referencies:
FERNÁNDEZ PÉREZ, M. (1988) La profesionalización del docente. Madrid: Escuela Española.
IMBERNÓN, F.  (1994) La formación y el desarrollo profesional del profesorado. Barcelona: Graó.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada