dimarts, 17 de febrer de 2015

SUBSTITUINT EL PAPER DEL PROFESSORAT I DE L'ALUMNAT



En un article en el suplement Cultura/s de La Vanguardia del darrer dia del passat any, Ramon Sangüesa escriu un interessant article titulat "Intel·ligència artificial grisa". Comença dient que farà un any, acadèmics de prestigi, com Noam Chomsky, van denunciar l'ús dels "assistents artificials intel·ligents de qualificació" per part del professorat d'universitats de renom. Es fa referència a programes que "interpreten els treballs escrits dels alumnes -no simples tests- i els posen nota". Per part de l'alumnat, també es pot demanar al programa intel·ligent Dr. Essay, previ pagament, que escrigui un treball sobre els temes més diversos. En dos minuts, el programa el redactarà, amb les corresponents i rellevants referències bibliogràfiques. Per tant, "podríem imaginar un panorama on connectéssim un programa amb l'altre (...). Professors i alumnes serien així les interfaces dels dos programes, el que redacta textos i els que els avalua". 

Quan hom parla del que hauria de ser una relació d'ensenyament - aprenentatge entre un docent i un estudiant, no pensa pas en possibilitats com l'esmentada. Una vegada més, les tecnologies esdevenen un factor més que rellevant en la relació educativa, que efectivament poden facilitar processos però amb el risc de desvirtuar aquesta relació. Malament rai si les tecnologies serveixen per avaluacions asèptiques que difícilment poden respondre a la complexitat de l'avaluació educativa i per substituir la feina i l'esforç per aprendre de l'alumnat. En definitiva, estarien complint el paper dels qui escriuen, d'amagat, llibres o discursos per altres, per exemple. Res de nou, però amb la potencialitat que permeten les tecnologies.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada