El passat 2 de setembre vaig
ser convidat a fer una conferència sobre l'avaluació continuada a la Facultat
de Ciències de la Salut, Blanquerna, de la Universitat Ramon Llull. Una vegada
més es va constatar que els principals dubtes i inquietuds al voltant d'aquest
tema són molt coincidents entre el professorat de centres i d'universitats
diferents.
Com els vaig comentar,
quan es tracta de l'avaluació continuada a la Universitat em sembla molt
important començar per reflexionar sobre les funcions de l'avaluació:
acreditativa o qualificadora, formativa o de regulació de la intervenció docent
al llarg del procés formatiu i formadora o d'autoregulació del procés
d'aprenentatge per part de l'estudiant, també al llarg de la seqüència
formativa. Són les funcions formativa i formadora les que justifiquen plenament
l'avaluació continuada.
La funció formadora crec
que és central:
" Aunque
a menudo no se suele diferenciar entre la función formadora y formativa,
nosotros optamos por hacerlo, para poner de manifiesto la importancia de la
autorregulación del propio estudiante. El término evaluación formadora apareció
en el Canadá en la década de 1970 para referirse a una evaluación dirigida
hacia la autorregulación. En 1980 la
UNESCO constituyó un grupo de expertos encargado de elaborar métodos que
ayudasen a desarrollar conductas autónomas de aprendizaje. Posteriormente,
aparece en el mundo educativo la importancia del aprender a aprender y los
estudios sobre como la metacognición (reflexión sobre el propio proceso de
aprendizaje) favorece este proceso, lo cual entronca directamente con la
autorregulación y la función formadora de la evaluación" (Grupo
TRANS.EDU-Artur Parcerisa (coord). Experiencias de evaluación continuada en la
Universidad. Barcelona: Octaedro-ICE UB, p. 15).
Aquesta
funció de l'avaluació té molta relació amb una altra qüestió clau: la
retroalimentació o feedback, que si
es proporciona amb suficient detall i a temps (no quan l'estudiant ja està amb
una altra història) es converteix en una eina molt potent per ajudar al procés d'aprenentatge.
Sovint el nombre massa elevat d'evidències d'avaluació no permet fer una bona
retroalimentació, però una avaluació no és més o menys continuada pel nombre
d'evidències sinó segons el grau en que compleix les funcions formativa i
formadora i proporciona un bon feedback.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada