dimecres, 9 de setembre de 2015

AVALUACIÓ CONTINUADA: ALGUNES IDEES CLAU



El passat 2 de setembre vaig ser convidat a fer una conferència sobre l'avaluació continuada a la Facultat de Ciències de la Salut, Blanquerna, de la Universitat Ramon Llull. Una vegada més es va constatar que els principals dubtes i inquietuds al voltant d'aquest tema són molt coincidents entre el professorat de centres i d'universitats diferents.

Com els vaig comentar, quan es tracta de l'avaluació continuada a la Universitat em sembla molt important començar per reflexionar sobre les funcions de l'avaluació: acreditativa o qualificadora, formativa o de regulació de la intervenció docent al llarg del procés formatiu i formadora o d'autoregulació del procés d'aprenentatge per part de l'estudiant, també al llarg de la seqüència formativa. Són les funcions formativa i formadora les que justifiquen plenament l'avaluació continuada.

La funció formadora crec que és central:

" Aunque a menudo no se suele diferenciar entre la función formadora y formativa, nosotros optamos por hacerlo, para poner de manifiesto la importancia de la autorregulación del propio estudiante. El término evaluación formadora apareció en el Canadá en la década de 1970 para referirse a una evaluación dirigida hacia la autorregulación.  En 1980 la UNESCO constituyó un grupo de expertos encargado de elaborar métodos que ayudasen a desarrollar conductas autónomas de aprendizaje. Posteriormente, aparece en el mundo educativo la importancia del aprender a aprender y los estudios sobre como la metacognición (reflexión sobre el propio proceso de aprendizaje) favorece este proceso, lo cual entronca directamente con la autorregulación y la función formadora de la evaluación" (Grupo TRANS.EDU-Artur Parcerisa (coord). Experiencias de evaluación continuada en la Universidad. Barcelona: Octaedro-ICE UB, p. 15).  
Aquesta funció de l'avaluació té molta relació amb una altra qüestió clau: la retroalimentació o feedback, que si es proporciona amb suficient detall i a temps (no quan l'estudiant ja està amb una altra història) es converteix en una eina molt potent per ajudar al procés d'aprenentatge. Sovint el nombre massa elevat d'evidències d'avaluació no permet fer una bona retroalimentació, però una avaluació no és més o menys continuada pel nombre d'evidències sinó segons el grau en que compleix les funcions formativa i formadora i proporciona un bon feedback.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada