dimecres, 23 de setembre del 2015

PER A QUINA SOCIETAT ESTEM EDUCANT?



En La Vanguardia del passat 30 d'agost, Xavier Ferràs es refereix a un llibre publicat pel McKinsey Global Institute, No ordinary disruption: the four global forces breaking all the trends, on s'argumenta que "el món està immers en una transició similar a la revolució industrial, a una velocitat dues vegades superior, sobre una base de població 300 vegades més gran i amb un impacte 3.000 vegades més elevat".

L'autor apunta que s'estan produint "transformacions radicals, de les quals els mitjans de comunicació amb prou feines es fan ressò, però que canviaran dramàticament, en els propers 25 anys, la manera com vivim, produïm, consumim i ens relacionem".

Aquest camí cap al canvi es deu a quatre grans forces que convergeixen i es realimenten entre elles:

·        les megaciutats: "la meitat del creixement econòmic previst fins el 2.025 estarà concentrat en unes 400 grans urbs, especialment a Àsia, Llatinoamèrica i l'Àfrica. (...) En dues dècades, 3.000 milions de nous consumidors emergiran dels països en desenvolupament. Suportar aquest ritme d'urbanització tindrà un impacte dramàtic en la demanda de matèries primeres".
·        l'envelliment global: "si la tendència actual continua, cap el 2050 (...) Europa tindrà el doble de jubilats que de nens. I el dèficit demogràfic s'expandirà a la Xina, l'Índia i Llatinoamèrica a mesura que aquestes societats entrin en el joc econòmic global i accedeixin a l'educació i la sanitat. (...) Avui el 60% de la població mundial ja està en zones de decreixement demogràfic".
·        la interconnexió total: "el sistema comercial global s'expandeix a Àsia i penetra veloçment a l'Àfrica".
·        el canvi tecnològic: "tot estarà sensoritzat. Per saber quantes cerveses teniu a la nevera o on són les claus del cotxe només haureu de preguntar-ho a Google".

La conclusió és que "un nou ordre econòmic, cultural i tecnològic està sorgint". Jo afegeixo: des de l'educació, ho tenim present? Per a quina societat estem educant?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada