dimecres, 28 d’octubre del 2015

MISSATGES AMB VOLUNTAT D'ENGANYAR



Segons un informe de la UGT de fa uns dies, un de cada quatre contractes firmats té una durada igual o inferior a set dies. Aquest tipus de contractes han passat de representar un 13,5% del total l'any 2007 a constituir el 22,5% en l'actualitat. Mentre el govern espanyol s'omple la boca parlant de l'increment de la contractació resulta que les condicions són moltes vegades de tant alta precarietat com mostren les dades presentades per la UGT.

Aquestes dades són un exemple més del contrast entre els missatges oficials i la sovint crua realitat que viuen moltes persones. És en aquest sentit que poden ser un material de valor per treballar a les aules al voltant de qüestions com la intencionalitat i massa sovint l'engany -dit clarament- de certs missatges que ens arriben pels mitjans de comunicació social. Poden servir per fomentar la reflexió al voltant dels interessos que hi ha darrera de tot missatge aparegut en els mitjans i de l'ètica que se'n pot derivar. Així mateix, poden donar peu a qüestionar si les finalitats -les que siguin- poden justificar els mitjans, qualsevol mitjà.

De casos en aquesta línia n'hi ha molts i evidentment no cal anar necessàriament als polítics. Per exemple, és més que interessant i també un bon material per a la reflexió l'estudi de les empreses que hi ha darrera dels resultats d'investigacions que, dia si i dia també, ens diuen que és tan bo per la salut beure o menjar determinats productes. Vivim en una societat on hauríem d'aprendre a ser molt curosos en creure'ns el que sentim, sense haver-ho analitzat i contrastat suficientment. La nova societat de la informació i les xarxes socials pot contrarestar el missatge únic però la pròpia informació de les xarxes també cal posar-la en quarantena. És trist que sigui així però em sembla que és una qüestió cultural difícil d'eradicar.  

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada