Aquests
dies estem colpits pel brutal atemptat de París. Quan un fet com aquest passa
en el cor d'Europa l'impacte és molt fort. Abans, hi ha hagut altres atemptats
fora del nostre continent i ha semblat que ens quedés lluny. Potser és trist
que sigui així però el que és més proper sempre ens afecta més fortament. Això
ho sabien els autors de l'atemptat i per això van escollir la capital de
França.
Quan
es produeix un atac massiu com el de París ens quedem descol·locats. El més
fàcil és respondre amb mesures urgents, bèl·liques i d'atiament de la por i de
mesures segregacionistes. Les respostes fàcils sabem prou bé que no sempre són
les millors. En el cas que ens ocupa, no costa gaire veure que el problema és
complex i sistèmic. Afrontar-lo amb garanties necessàriament ha de passar per
tenir en compte temes socials, econòmics i culturals. Sense un abordament sistèmic
el risc de nous atemptats estarà a l'ordre del dia i podem caure en noves
restriccions de les llibertats personals i en més increment del control i la
vigilància.
Aquest
enfocament complex i sistèmic és necessari per abordar la qüestió en les aules
i altres espais educatius. No és fàcil, però cal evitar caure en una anàlisi
massa superficial i només focalitzada en l'impacte emocional. Crec que cal tenir
molt present com abordar el tractament de fets com aquests des de la vessant
educativa perquè necessitem que la ciutadania que s'està formant sigui capaç de
contribuir, en el seu moment, a resoldre situacions tan greus com les que han
provocat l'atemptat de París. Sense anar a les causes, no tenim alternatives
reals.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada