Vivim en una societat plena de
dispositius tecnològics relacionats amb el coneixement i la formació (no pas
únicament formal, és clar). Amb l'ús per part dels infants i els adolescents
d'Internet, els videojocs, les xarxes... sorgeix la necessitat d'establir
criteris educatius que ajudin a un ús adient i evitin els seus riscos.
Ja fa uns quants anys, em vaig
dedicar a treballar i a difondre orientacions per ajudar a un bon ús de la
televisió per part de nens, nenes i adolescents. La situació era notablement
diferent però el que aleshores proposàvem per fer un ús intel·ligent de la
televisió no difereix gaire del que ara es pot proposar per fer un ús
intel·ligent de les tecnologies actuals, inclosa la pròpia televisió.
Com quan la televisió encara no
havia de competir amb la diversitat i la presència permanent de la tecnologia en
les nostres vides, en l'ús de les tecnologies actuals cal tenir en compte que
s'ha de parlar amb infants i preadolescents sobre les oportunitats, els riscos
i les normes pel seu ús; que les tecnologies és millor que estiguin en espais
comuns i que el seu ús es comparteixi amb els adults; que hi ha d'haver temps
de connexió i temps de desconnexió; predicar amb l'exemple; ensenyar a ser
crítics... La situació és una altra però
els criteris de fons no són pas diferents. En aquesta qüestió crec que és
rellevant, com en moltes altres, tenir clar el que són qüestions de fons
(compartir, dialogar, esperit crític...) i evitar deixar-nos portar per
decisions i actituds de vegades poc reflexives.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada