dimarts, 10 de novembre del 2015

RELACIÓ AMB LES TECNOLOGIES ACTUALS



Vivim en una societat plena de dispositius tecnològics relacionats amb el coneixement i la formació (no pas únicament formal, és clar). Amb l'ús per part dels infants i els adolescents d'Internet, els videojocs, les xarxes... sorgeix la necessitat d'establir criteris educatius que ajudin a un ús adient i evitin els seus riscos. 

Ja fa uns quants anys, em vaig dedicar a treballar i a difondre orientacions per ajudar a un bon ús de la televisió per part de nens, nenes i adolescents. La situació era notablement diferent però el que aleshores proposàvem per fer un ús intel·ligent de la televisió no difereix gaire del que ara es pot proposar per fer un ús intel·ligent de les tecnologies actuals, inclosa la pròpia televisió. 

Com quan la televisió encara no havia de competir amb la diversitat i la presència permanent de la tecnologia en les nostres vides, en l'ús de les tecnologies actuals cal tenir en compte que s'ha de parlar amb infants i preadolescents sobre les oportunitats, els riscos i les normes pel seu ús; que les tecnologies és millor que estiguin en espais comuns i que el seu ús es comparteixi amb els adults; que hi ha d'haver temps de connexió i temps de desconnexió; predicar amb l'exemple; ensenyar a ser crítics...  La situació és una altra però els criteris de fons no són pas diferents. En aquesta qüestió crec que és rellevant, com en moltes altres, tenir clar el que són qüestions de fons (compartir, dialogar, esperit crític...) i evitar deixar-nos portar per decisions i actituds de vegades poc reflexives.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada