dimecres, 26 de juny del 2019

INNOVACIÓ DOCENT


Aquest és el darrer tema de la conferència sobre com millorar la docència en una titulació universitària (l'entrada anterior és del 12 de juny del 2019). Després de parlar de la formació en competències, de la relació entre teoria i pràctica, dels aprenentatges profund i superficial, de l'avaluació, de la interdisciplinarietat / transversalitat i de l'aprenentatge autònom, tanco amb la innovació docent, el requisit per afrontar canvis per a la millora. La innovació és el pas necessari per impulsar bones pràctiques. Es tracta d'un procés nou, planificat i del qual se'n fa l'avaluació que ha de ser sostenible en el temps (novetats que no compten amb els mínims per poder-se mantenir crec que no s'han d'etiquetar pròpiament com una innovació). Què facilita els processos innovadors? La deliberació i participació dels implicats, la percepció per part de l'usuari o usuària de la innovació de que aquesta satisfà les seves necessitats, la suma de petits i progressius canvis, el recull de propostes sorgides dels usuaris. En canvi, la dificulta el sentir-se sol (sensació d'insularitat docent), la percepció que l'esforç que suposa innovar no aporta beneficis o n'aporta pocs, les dificultats generades pel sistema (falta de temps, normatives...) i la falta de recursos específics.

En l'anàlisi d'una titulació concreta vaig destacar com a punts forts la sensibilitat per la innovació per una part rellevant del professorat, les iniciatives per intercanviar i posar experiències en comú i les experiències innovadores (algunes ja consolidades com a bones pràctiques docents) en algunes assignatures. Com a reptes de millora apuntava les dificultats per a mantenir algunes innovacions, la necessitat de consensuar entre els i les docents sobre què i com innovar i les traves per treballar en equip docent perquè molt professorat no té dedicació exclusiva. Com a tema pel debat vaig proposar el següent: Com es pot generar un sistema que faciliti un treball en equip docent per poder consensuar i desenvolupar innovacions docents?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada