dimecres, 8 d’abril del 2020

NO ENS TOCA MÉS REMEI QUE FER DOCÈNCIA A DISTÀNCIA


Mentre observo, des de casa, els carrers buits tan impropis d'un Diumenge de Rams, penso en coses bones que ens pot haver portar la situació que estem vivint. Potser una d'elles, és que el professorat s'ha vist obligat a fer una immersió en la docència no presencial. Companys i companyes em comenten que estan tenint dificultats per adaptar-se a aquesta nova manera de treballar però que ho estan fent. El curs presencial a la Universitat catalana sembla acabat i no seria estrany que passés el mateix a la resta del sistema educatiu. Per tant, no hi ha alternativa: cal fer docència no presencial. Potser aquest canvi obligat, pot portar en el futur una major harmonia entre la presencialitat i la no presencialitat, més enllà de penjar documents a un campus virtual.

En una publicació recent que he coordinat, a la que ja vaig fer referència en una entrada anterior d'aquest blog (Planificación de la docencia universitaria. Barcelona: Octaedro - ICE UB), es dedica un capítol a parlar de la semipresencialitat i, entre altres coses, s'apunta que:
 El diseño semipresencial comporta optar por una manera distinta de organizar el proceso de enseñanza-aprendizaje. Se trata de aprovechar las posibilidades de los entornos virtuales para favorecer el aprendizaje autónomo del estudiante.
(...)
Planificar una asignatura o parte de ella como semipresencial comporta tener en cuenta las siguientes consideraciones:
a)    En el plan docente tienen que estar claramente descritas las actividades presenciales y las no presenciales y, en el programa, tienen que especificarse las características de estas actividades y los plazos para su realización.
b)    Tiene que preverse un sistema de comunicación virtual entre alumnado y profesorado y entre el propio alumnado.
c)    Los materiales de apoyo al aprendizaje tienen que ser ajustados a las características de la semipresencialidad.
d)    La evaluación del proceso de aprendizaje debería incluir evidencias que se recojan presencialmente y evidencias fruto de las actividades virtuales. Es recomendable que las actividades no presenciales también tengan peso en la calificación final.
e)    El seguimiento tutorial por parte del docente podrá hacerse presencialmente o a distancia. En todo caso, debe quedar claramente especificado en el plan o guía docente de la asignatura.
Algunes d'aquestes consideracions no es poden aplicar per l'excepcionalitat de la situació actual però, potser, es poden tenir en compte per aprofitar el que ha passat per, més endavant, donar més pes i més sentit a la no presencialitat en les nostres assignatures.

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