Mentre observo, des de casa, els carrers buits tan impropis d'un Diumenge
de Rams, penso en coses bones que ens pot haver portar la situació que estem
vivint. Potser una d'elles, és que el professorat s'ha vist obligat a fer una
immersió en la docència no presencial. Companys i companyes em comenten que
estan tenint dificultats per adaptar-se a aquesta nova manera de treballar però
que ho estan fent. El curs presencial a la Universitat catalana sembla acabat i
no seria estrany que passés el mateix a la resta del sistema educatiu. Per
tant, no hi ha alternativa: cal fer docència no presencial. Potser aquest canvi
obligat, pot portar en el futur una major harmonia entre la presencialitat i la
no presencialitat, més enllà de penjar documents a un campus virtual.
En una publicació recent que he coordinat, a la que ja vaig fer referència
en una entrada anterior d'aquest blog (Planificación de la docencia
universitaria. Barcelona: Octaedro - ICE UB), es dedica un capítol a parlar
de la semipresencialitat i, entre altres coses, s'apunta que:
El
diseño semipresencial comporta optar por una manera distinta de organizar el
proceso de enseñanza-aprendizaje. Se trata de aprovechar las posibilidades de
los entornos virtuales para favorecer el aprendizaje autónomo del estudiante.
(...)
Planificar
una asignatura o parte de ella como semipresencial comporta tener en cuenta las
siguientes consideraciones:
a)
En el plan docente tienen que estar claramente descritas
las actividades presenciales y las no presenciales y, en el programa, tienen
que especificarse las características de estas actividades y los plazos para su
realización.
b)
Tiene que preverse un sistema de comunicación virtual
entre alumnado y profesorado y entre el propio alumnado.
c)
Los materiales de apoyo al aprendizaje tienen que ser
ajustados a las características de la semipresencialidad.
d)
La evaluación del proceso de aprendizaje debería incluir
evidencias que se recojan presencialmente y evidencias fruto de las actividades
virtuales. Es recomendable que las actividades no presenciales también tengan
peso en la calificación final.
e)
El seguimiento tutorial por parte del docente podrá
hacerse presencialmente o a distancia. En todo caso, debe quedar claramente especificado
en el plan o guía docente de la asignatura.
Algunes d'aquestes consideracions no es poden aplicar per l'excepcionalitat
de la situació actual però, potser, es poden tenir en compte per aprofitar el
que ha passat per, més endavant, donar més pes i més sentit a la no
presencialitat en les nostres assignatures.
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