dissabte, 28 de gener del 2012

AL VOLTANT DE LA NOTÍCIA "INTERNET M'AJUDA A FER L'EXAMEN"


Reprodueixo un text que apareix a la web de l'editorial Graó on em refereixo a la notícia anterior "Intenet m'ajuda a fer l'examen".


Nou fòrum a la web de Graó:

Innovació en l'avaluació
Per Artur Parcerisa, Universitat de Barcelona

La premsa s'ha fet ressò d'una experiència d'avaluació dels aprenentatges, desenvolupada per una trentena de centres, en la qual l'alumnat pot consultar Internet i altres fonts d'informació per realitzar alguns exàmens. La notícia ha saltat als diaris per la seva novetat, ja que posa en dubte alguns principis que semblaven consubstancials amb l'avaluació escolar.

 

Aquesta notícia propicia, entre d'altres, tres reflexions, que exposem a continuació. En primer lloc, apareix a la premsa una informació relacionada amb l'escola que no és negativa (fracàs, preu dels llibres de text, etc.). Si és una mostra que hi ha qüestions educatives com aquesta que poden interessar el conjunt de la població, potser comencem a anar pel bon camí. Ho haurem de veure.

En segon lloc, l'aposta per substituir la pura reproducció de definicions per una avaluació de capacitats i competències sembla prometedora. Ho és en el sentit que posa en pràctica un replantejament d'allò que ha d'ensenyar -i, per tant, avaluar- la institució escolar. Al darrere de la innovació que es proposa hi ha una reflexió de fons sobre l'aprenentatge de competències.

Hi ha, també, un posicionament sobre la relació entre l'escola i la societat: es proposa un ús de les tecnologies de la informació i la comunicació d'acord amb el que se'n fa fora de las parets escolars. En aquest sentit d'obertura, també cal destacar que l'experiència és fruit d'un programa de recerca d'un grup de la Universitat Autònoma de Barcelona, la qual cosa suposa una col·laboració entre la Universitat i la resta del sistema educatiu que hauria de servir d'exemple.
En tercer lloc, la innovació aborda el tema de l'avaluació. En fer-ho, posa el focus d'atenció en allò que constitueix un element clau per afavorir un tipus d'aprenentatge o un altre. L'avaluació és un referent molt important -si no el més important- per a l'alumnat, que influeix en com s'implica aquest en seu procés d'aprenentatge.

Sense entrar en l'experiència concreta, veiem que la seva filosofia posa sobre la taula la necessitat de buscar alternatives, als centres escolars, que resultin coherents amb l'aprenentatge per competències que requereix la societat actual. Sovint, sembla que el discurs teòric va per una banda i la realitat pràctica per l'altra. Però el cas és que teoria i pràctica són dues cares de la mateixa moneda. No hi ha pràctica sense teoria -tot i que sigui implícita- ni teoria sense el coneixement sorgit de la pràctica. Coordinar l'una amb l'altra es fa indispensable per avançar en la millora de la docència.

Insistir en el fet que l'escola ha d'evitar quedar aïllada, que cal ajudar l'alumnat a formar-se en competències que li permetin ser cada vegada més autònom, crític i capaç d'adaptar-se a situacions canviants, però seguir reproduint les mateixes rutines de sempre, dificulta que l'escola afronti un canvi necessari per respondre millor al seu paper en la societat actual. El canvi es fa imprescindible, i en aquest canvi, els sistemes d'avaluació hi han de tenir un paper molt rellevant.

Experiències com la que dóna peu a aquest editorial, juntament amb moltes altres que s'estan desenvolupant sense tant de ressò mediàtic, probablement suposen l'avançada d'una necessària i esperem que inevitable reconfiguració de l'escola. Hi ha altres aspectes, però el currículum i l'avaluació són, sens dubte, qüestions centrals.

2 comentaris:

  1. Fa uns mesos vaig veure aquest vídeo i em va semblar curiós. Es titula "Did you know?" (Ho sabies?) i apunta fets i previsions de caire tecnològic i les seves implicacions socials.

    Com que està en anglès, en tradueixo el text a continuació:

    * Si ets un d'entre un milió a Xina... hi ha 1.300 persones exactament igual a tu.

    * Xina esdevindrà aviat el primer país en nombre de parlants d'anglès.

    * El 25% de la població d'India amb més alt coeficient intel·lectual... és més gran que el total de la població d'Estats Units
    Traducció: India té més nens amb excel·lència que el total de nens d'EEUU

    * Les 10 feines més demanades al 2010... no existien al 2004

    * Actualment, estem preparant estudiants per feines que encara no existeixen...
    ... que hauran d'utilitzar tecnologies que encara no s'han inventat...
    ... per tal de solucionar problemes que a hores d'ara no sabem que ho són.

    * El departament de Treball dels EEUU estima que l'alumne d'avui tindrà entre 10-14 feines... abans dels 38 anys.
    1 de 4 treballadors porta en el seu lloc de treball actual menys d'un any.
    1 de 2 hi porta menys de 5 anys.

    * 1 de 8 parelles que es van casar l'any passat es van conèixer online
    * Hi ha més de 200 milions d'usuaris registrats a MySpace.
    Si MySpace fos un país, seria el 5è més gran del món (entre Indonèsia i Brasil)

    * El país número 1 en penetració d'Internet de banda ampla és... Bermuda.
    (el 19è són els EEUU i el 22è és Japó)

    * Estem vivint temps exponencials

    * Hi ha 31 bilions de cerques a Google cada mes
    Al 2006, aquest número era 2.7 bilions
    A qui eren adreçades aquestes preguntes abans de Google?

    * El primer SMS comercial va ser enviat el desembre de 1992.
    Avui en dia, el número de SMS enviats i rebuts cada dia sobrepassa el total de la població del planeta.

    * Anys que es va trigar a arribar a una audiència de 50 milions:
    Ràdio: 38 anys
    TV : 13 anys
    Internet : 4 anys
    iPod: 3 anys
    Facebook: 2anys

    * El número d'aparells amb internet al 1984 era de 1.000
    El número d'aparells amb internet al 1992 era de 1.000.000
    El número d'aparells amb internet al 2008 era de 1.000.000.000

    * Hi ha 540.000 paraules a l'idioma anglès.
    Al voltant de 5 vegades més les què hi havia a l'època de Shakespeare.

    * S'estima que els diaris d'una setmana del New York Times contenen més informació de la que una persona obtindria durant tota la vida al segle 18.

    * S'estima que 4 exabytes (4x10^19) d'informació única serà generada aquest any.
    Això és més que els passats 5.000 anys

    * La quantitat d'informació tècnica nova es duplica cada 2 anys...
    Pels estudiants que comencen una carrera tècnica de 4 anys això significa que la meitat del que han estudiat en el seu primer any de carrera estarà desfasat quan estiguin al seu 3r any.

    * L'operadora japonesa NTT ha provat un cable de fibra òptica que pot transmetre 14 trilions de bits per segon en una sola fibra.
    Això seria l'equivalent a 2.660 CDs o 210 milions de trucades cada segon
    S'està triplicant cada 6 mesos i s'espera que ho faci durant els propers 20 anys

    * Abans del 2013, es construirà una super-computadora que supera les habilitats computacionals del cervell humà
    Es preveu que abans del 2049, un ordinador de 1000$ superarà les habilitats computacionals del total de l'espècie humana

    * Durant el temps que dura aquest vídeo...
    han nascut 67 nens als EEUU,
    han nascut 274 nens a Xina,
    han nascut 395 nens a Índia,
    i 694.000 cançons s'han descarregat il·legalment.

    * Què significa tot plegat?

    ResponElimina