El de la neurociència
és un concepte que està d'actualitat i ja comencen a ser uns quants els
articles i les trobades de professionals per tractar sobre la relació entre
neurociència i educació (em sembla forçat fer servir els conceptes
neuropedagogia, neuroeducació o neurodidàctica). Aquesta actualitat es deu al
progrés en el coneixement del funcionament del cervell tot i que encara queda
molt camí per recórrer. Quins coneixements de la neurociència poden ser útils a
l'educació? Les seves aportacions crec que serveixen, per sobre de tot, per
confirmar moltes de les idees que s'han desenvolupat en els darrers anys en el
món educatiu encaminades a l'assoliment d'aprenentatges significatius. Per
exemple: algunes investigacions han constatat que quan s'aprèn amb moviment
corporal i implicació dels sentits, es reforcen els circuits neuronals o que la
gran majoria de les capacitats es desenvolupen abans dels 6 anys. La neurociència
també ha identificat una correlació entre l'estrès i la destrucció de neurones.
Una altra aportació és que els benestars emocional, corporal i cognitiu estan
molt relacionats entre ells; d'aquí la importància de les relacions humanes i
de les característiques de l'entorn educatiu.
La neurociència estudia el sistema nerviós. Entre altres
qüestions, l'interessa com la interacció dels seus diferents elements dona lloc
a les bases biològiques de la cognició i la conducta. Avui en dia, trobem nombroses
textos sobre les seves aportacions a l'educació. Un article d'Albert Pons,
acabat d'aparèixer a la revista Viure en família (núm. 80, p. 34-36), em
va decidir a escriure aquesta entrada al blog.
Tot això que ens
va aportant la investigació neurocientífica ha de servir per reconfigurar certs
enfocaments i estratègies educatives (com ja estan fent algunes escoles) i per
adquirir més seguretat en principis educatius afavoridors del desenvolupament i
de l'aprenentatge significatiu que, fins ara, només podíem constatar observant
el que succeïa als espais educatius.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada