dimecres, 2 d’octubre del 2019

NEUROCIÈNCIA I EDUCACIÓ


El de la neurociència és un concepte que està d'actualitat i ja comencen a ser uns quants els articles i les trobades de professionals per tractar sobre la relació entre neurociència i educació (em sembla forçat fer servir els conceptes neuropedagogia, neuroeducació o neurodidàctica). Aquesta actualitat es deu al progrés en el coneixement del funcionament del cervell tot i que encara queda molt camí per recórrer. Quins coneixements de la neurociència poden ser útils a l'educació? Les seves aportacions crec que serveixen, per sobre de tot, per confirmar moltes de les idees que s'han desenvolupat en els darrers anys en el món educatiu encaminades a l'assoliment d'aprenentatges significatius. Per exemple: algunes investigacions han constatat que quan s'aprèn amb moviment corporal i implicació dels sentits, es reforcen els circuits neuronals o que la gran majoria de les capacitats es desenvolupen abans dels 6 anys. La neurociència també ha identificat una correlació entre l'estrès i la destrucció de neurones. Una altra aportació és que els benestars emocional, corporal i cognitiu estan molt relacionats entre ells; d'aquí la importància de les relacions humanes i de les característiques de l'entorn educatiu.



La neurociència estudia el sistema nerviós. Entre altres qüestions, l'interessa com la interacció dels seus diferents elements dona lloc a les bases biològiques de la cognició i la conducta. Avui en dia, trobem nombroses textos sobre les seves aportacions a l'educació. Un article d'Albert Pons, acabat d'aparèixer a la revista Viure en família (núm. 80, p. 34-36), em va decidir a escriure aquesta entrada al blog.


Tot això que ens va aportant la investigació neurocientífica ha de servir per reconfigurar certs enfocaments i estratègies educatives (com ja estan fent algunes escoles) i per adquirir més seguretat en principis educatius afavoridors del desenvolupament i de l'aprenentatge significatiu que, fins ara, només podíem constatar observant el que succeïa als espais educatius.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada