Educar ha de consistir en acompanyar processos d'aprenentatge per ajudar l'educand a desenvolupar l'autonomia i l'esperit crític
divendres, 25 d’abril del 2014
EXPULSAT PER DEMANAR MÉS DEURES
dijous, 24 d’abril del 2014
LA SETMANA D'UN PROFESSOR UNIVERSITARI (9)
Setmana de vacances amb els edificis de la universitat tancats per
estalviar. Aprofito per acompanyar la meva filla que passarà uns dies amb nosaltres
abans de tornar a la seva feina a Noruega. És una més de les que han tingut que
anar a buscar treball fora.
Sense despertador. Tot i que no em llevo tard, la llibertat de fer-ho a
l’hora que em ve de gust és impagable. Com que no puc evitar mirar el correu
electrònic, veig que hi ha professorat que treballa i rebo alguns escrits
d’estudiants. Contesto, però potser no ho hauria de fer. Aprofito per convocar
alguna reunió i posar-me al dia en alguna altra qüestió.
Dijous surto cap el poble, on va néixer la meva muller i en el que hi tenim
una casa. Aquests dies me’ls prenc més estrictament com a festius. Visitem les
salines de Vilanova de la sal. Hi ha un moviment de recuperació de les velles
salines, amb finalitats culturals i de recuperació del patrimoni.
dimarts, 15 d’abril del 2014
LA SETMANA D'UN PROFESSOR UNIVERSITARI (8)
Aquesta setmana m'ha tocat revisar els
informes del projecte que estan realitzant els estudiants del grau. En aquest cas no qualifico, només he de
preparar un bon retorn que els ajudi a seguir avançant. Dijous vàrem dedicar
cinc hores seguides, junt amb la professora de l'altra assignatura amb la que
ens coordinem, per fer la devolució a cada grup, una mitja hora aproximadament
en cada cas. Aquestes devolucions crec que són molt útils però, de vegades, són
una mica desesperants, perquè veus que alguns estudiants no tenen clares algunes
qüestions a les que hi hem dedicat un bon temps de les classes. Crec que el
problema -i així els hi comento- és que no llegeixen ni estudien i no n'hi ha
prou amb assistir a classe... i no parlem de qui quasi ni apareix. Dóna la sensació de que, en algunes
titulacions, una part de l'alumnat no té del tot clar que significa ser
estudiant universitari. És una sensació compartida amb molts altres professors
i professores.
Abans de dijous, a banda d'allò més habitual,
vaig assistir a una reunió de coordinació del treball final de grau, vaig
treballar en el projecte casos en xarxa... i vaig seguir, una part per la ràdio
i una altra per televisió, el debat en el parlament espanyol a partir de la
petició del parlament català de transferència de l'autorització per celebrar
una consulta sobre la relació entre Catalunya i la resta d'Espanya. També vaig
assistir a una part d'una interessant jornada sobre experiències en el camp de
l'educació social que vam coorganitzar diverses assignatures. Em va cridar
l'atenció la idea, cada vegada amb més força a Europa, de que per donar alternatives
reals a la població sense llar se li ha d'oferir un pis on es pugui viure sol,
amb algunes condicions, entre les quals acceptar com a mínim una visita
setmanal d'un educador.
Dimecres la Junta de la Facultat de Formació
del Professorat i la de la Facultat de Pedagogia vam aprovar, en paral·lel, la
Memòria per a la constitució de la nova Facultat d'Educació. Per la tarda, faig
classe en el Màster i, tot seguit, dues tutories de treball de final de grau.
El matí de divendres el puc dedicar sencer a treball de
despatx, només amb alguna visita curta. A les dues i mitja tanco la persiana.
Començo vacances donat que, tot i que no ho volgués fer, la propera setmana la
Universitat de Barcelona tanca tots els edificis, per estalviar. Ha estat un
trimestre llarg.
dimarts, 8 d’abril del 2014
LA SETMANA D'UN PROFESSOR UNIVERSITARI (7)
Després d'una classe de grau i d'una estona
al despatx, cap a la una del migdia de dilluns sortia cap Amposta per a
realitzar la meva quarta sessió d'assessorament sobre la competència de treball
en grup en l'institut de secundària Ramon Berenguer: una hora amb el claustre i
dues hores amb el seminari. Tot i que el desplaçament no és curt (dues hores llargues
de cotxe des de Barcelona sense comptar la parada per a dinar) resulta
gratificant perquè et permet interaccionar amb professorat preocupat per
millorar, dia a dia, la docència. La competència de treball en grup, per altra
part, suposa un desafiament perquè porta a replantejar algunes concepcions que
solen estar força arrelades a la secundària. Del que es tracta és d'aprendre a
treballar en grups cooperatius en els que "los objetivos de los participantes se encuentran
estrechamente vinculados, de tal manera que cada uno de ellos pueda llegar a
sus objetivos si y sólo si los demás consiguen los suyos" (J. Rué El trabajo ccoperativo. Barcelona:
Barcanova, 1991). Si
l'objectiu és aquest, com es combina amb l'avaluació individual que tant ens
acostuma a preocupar?
Dimecres, la ràdio que acompanya les meves
primeres hores cada jornada, aquelles hores que no saps amb certesa si estàs
despert o dormit, informava que l'alumnat espanyol novament ha obtingut
resultats dolents en un informe PISA, en aquesta ocasió en proves d'habilitats
pràctiques. Penso que, sense descartar l'interès d'aquests estudis, és fàcil
caure en esquematismes i en la cerca de causes i de culpables que simplifiquen
en alt grau una realitat molt complexa.
El dia següent envio dos correus electrònics
a Xile, a dues doctorandes a les que dirigeixo la tesis, en solidaritat amb les
conseqüències dels terratrèmols que estan patint al nord del país. A la nostra
Facultat, comencen a aflorar nervis i angoixes davant la inestabilitat del
professorat que, un curs més, no sap si podrà seguir a la Universitat. Per la
tarda, treballo a casa, el que em permet posar-me una mica al dia amb les
lectures pendents.
Divendres tenim reunió de la comissió
permanent del comitè científic del CIDUI, el Congrés de docència universitària
i innovació del proper juliol. També aquí hem viscut la desídia que, de
vegades, apareix a la Universitat: el darrer dia del termini perquè els
revisors enviessin els seus informes sobre les comunicacions, alguns -uns
quants- resulta que no havien fet ni farien cap revisió. Evidentment són una
minoria però encara no surto de la meva sorpresa.
dimarts, 1 d’abril del 2014
LA SETMANA D'UN PROFESSOR UNIVERSITARI (6)
La classe de dilluns va ser una mica diferent
perquè, amb una altra assignatura amb la que treballem conjuntament, vàrem
organitzar una conferència sobre un projecte d'animació sociocultural d'una
fundació dedicada a la integració social i a la millora de la qualitat de vida
de persones amb discapacitat intel·lectual:
http://ensanti.blogspot.com.es/p/qui-soc.html
http://www.ub.edu/transedu/
Després, vam fer una nova reunió del grup
d'innovació docent: vam quedar per dinar i tot seguit ens vàrem reunir. Ens vam
felicitar per haver estat reconeguts com a grup d'innovació docent consolidat
per la nostra Universitat. La Rosa ens va explicar un projecte d'investigació
sobre entorns personalitzats d'aprenentatge en el que està participant. Entre
altres coses, vam revisar la web del grup:
http://www.ub.edu/transedu/
Dimecres vaig començar la docència a una assignatura
optativa del Màster d'Investigació i canvi educatiu. Com sempre, la docència en
el màster em resulta molt gratificant: els estudiants són pocs i amb un nivell
que facilita la reflexió i l'aprofundiment.
La classe de grau de dijous la vaig realitzar amb
normalitat però altres classes no es van fer perquè una part dels estudiants es
va sumar a la vaga convocada contra la política de l'inefable ministre
d'educació.
Divendres vaig tenir reunió amb la presidenta del comitè
organitzador del VI Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació
(CIDUI) que se celebrarà aquest proper juliol, i el comitè científic del qual
presideixo.
Quan miro endarrere i veig com ha transcorregut la
setmana (a la que cal afegir-hi tutories, alguna que altra reunió i tasques
diverses) constato una vegada més que tinc una professió que m'obliga a tocar
moltes tecles el que, si bé és cert que de vegades et fa saltar d'una cosa a
l'altra abans del que voldries, per altra part et proporciona una varietat
d'activitats i de responsabilitats, cadascuna d'elles interessants i, en el seu
conjunt, personalment força enriquidores. Serà que m'agrada la meva professió.
dijous, 27 de març del 2014
PARES I MARES EN EL PUNT DE MIRA
Fa uns dies es va presentar l'estudi Adolescents 2013: cap a una correcta formació i
autonomia en el consum
realitzat per Keepunto i la Universitat Complutense de Madrid (UCM). En aquest informe s'assenyala
que el 84% dels pares i mares "premien de manera
irresponsable el comportament dels seus fills adolescents" amb la paga setmanal.
També es destaca la falta d'una cultura de l'esforç "que els porti a
aconseguir els seus objectius per mèrits propis". El 62,1% dels
adolescents no reben cap tipus d'assignació sinó que van demanat diners als
seus pares quan els necessiten.
En l'informe s'assenyalen altres
dades interessants però vull destacar que no estudiar, no fer els deures o
treure males notes és motiu pel 51% dels pares i mares per treure la paga però
a l'hora de la veritat només ho fa realment un 30%. Aquestes dades palesen
accions per part dels pares que es poden considerar poc coherents: entre el que
es diu i el que es fa, entre la necessitat d'una motivació intrínseca i la realitat
d'una pretesa motivació extrínseca, entre la cultura de la responsabilitat i la
cultura de la pressió externa...
Resulta massa fàcil donar les culpes
a les famílies i, en tot cas, aquesta culpabilització no ens porta enlloc. Per
canviar aquest estat de coses, de les quals les dades que comento en són només
una petita mostra, ens cal la construcció d'una nova cultura i mentre el
sistema educatiu segueixi sent un camp de batalla per a les opcions polítiques
difícilment podrem avançar en aquesta línia. Tot i així, el diàleg entre els
educadors i les famílies pot ser un bon camí. No és fàcil, però l'objectiu s'ho
val. És clar que primer cal que els educadors es posin d'acord entre
ells, en el si de les institucions educatives.
dimarts, 25 de març del 2014
LA SETMANA D'UN PROFESSOR UNIVERSITARI (5)
Dilluns comença amb la classe de primera hora. Per la tarda, aproximadament
un cop al mes, tenim reunió del grup de treball i de recerca sobre el projecte casos en xarxa. Hem posat fil a l'agulla
i el projecte comença a caminar. El nostre objectiu és penjar a la xarxa, en
accés obert, casos reals per a la formació. Veurem com va evolucionant.
A mitja setmana arriba Sant Josep, el 19 de març, una d'aquestes festes que
abans eren i que ara no són però que mantenen alguna cosa de la seva història,
com la tradició de prendre crema catalana.
Divendres vàrem tenir reunió de la comissió coordinadora d'un Màster. Estem
esperant que l'Agència de Qualitat contesti la nostra proposta d'un nou Máster
pel proper curs. Sembla que és difícil poder tenir informació sobre una data
aproximada en la que arribarà la resposta de l'Agència, mentre que ja ens
arriben peticions de futurs estudiants per a cursar-lo. Aquestes situacions que
em resulten inexplicables (per què no es pot conèixer el calendari?) i davant
de les quals no sempre és fàcil saber que està fallant em produeix cert desassossec.
Dissabte vaig participar en una festa sorpresa amb motiu dels 70 anys d'una
companya del Departament. Mentre esperàvem la seva arribada, vaig observar com
en algunes converses apareixien temes de treball... cada cop és més difícil
establir espais i moments diferenciats.
dimarts, 18 de març del 2014
LA SETMANA D'UN PROFESSOR UNIVERSITARI (4)
Dilluns i
dijous, a les 8,30h., tinc classe de grau. M'agrada la docència: els resptes sempre
presents per mirar de millorar dia a dia, l'esforç per anar enfortint el vincle
amb els i les estudiants, l'intercanvi, la tutoria... l'únic que se'm fa dur és
l'avaluació acreditativa. Probablement per això l'avaluació s'ha convertit en
una de les meves línies prioritàries d'innovació i d'investigació.
Dimecres
vam fer una reunió del professorat d'educació social. La cap d'estudis s'ha
obstinat en la tasca de millorar la docència en aquesta titulació a partir del
treball en equips docents i de la coordinació del conjunt del professorat. En
aquest tipus de reunions se senten coses que em resulten sorprenents i que crec
que evidencien que ens falta compartir significats. El tema de les competències
o de l'avaluació continuada acostuma a propiciar afirmacions contundents i
contraposades. Hi ha que buscar espais per parlar amb tranquil·litat de
qüestions de fons però ens falta més cultura professional en aquest sentit.
Divendres
per la tarda, aprofitant que la meva filla arquitecta passava uns dies a
Barcelona, vàrem visitar una interessant exposició sobre Le Corbusier
(1887-1965), en el CaixaForum. Va ser un artista complet (pintor, dissenyador,
arquitecte), amb idees innovadores i un discurs força interessant però que va
tenir moltes dificultats per aconseguir encàrrecs.
El cap de
setmana vam complir amb una de les nostres tradicions: vàrem celebrar la
calçotada anual. En la nostra festa és tan important el que es menja (els
calçots, aquesta ceba de tant èxit acompanyada d'una salsa excel·lent) com la
seva preparació i el seu consum de peu, embrutant-nos les mans i els pitets,
acompanyant-los d'un glop del vi del porró, i comentant les seves excel·lències.
Després, carn a la graella i, per acabar, crema catalana i cava.
dimarts, 11 de març del 2014
LA SETMANA D'UN PROFESSOR UNIVERSITARI (3)
Dilluns,
després de la classe que acabo a les 10,30h., em vaig desplaçar a la Facultat de
Biblioteconomia i Documentació on s’acostuma a reunir el Grup transversal
d’innovació docent sobre aprenentatge autònom (TRANS.EDU),que coordino. És un
grup molt interessant perquè està constituït per vuit professores i professors
de vuit facultats diferents de la nostra Universitat (a més de Biblioteconomia
i Documentació, Biologia, Dret, Economia i Empresa, Farmàcia, Física, Medicina
i Pedagogia) que portem uns anys treballant sobre avaluació continuada.
L’intercanvi és molt enriquidor per la diversitat de titulacions i per la
qualitat professional i humana dels seus components. En la reunió vam decidir
presentar conjuntament amb una part del grup de recerca sobre Entorns i
Materials per a l’Aprenentatge (EMA), del que formo part, la sol·licitud
d’un ajut per innovar i investigar sobre casos en xarxa per a la formació.
Dijous va
ser un dia especial per a la nostra petita història: es van reunir conjuntament
les juntes de la Facultat
de Formació del Professorat i de la
Facultat de Pedagogia per decidir el nom de la nova facultat
que naixerà de la fusió de les dues. Ja tenim nom: Facultat d’Educació. Va
estar bé però, essent la primera vegada que es reunien les dues juntes, ho vaig
trobar excessivament formal. Em va faltar un moment per festejar aquesta
primera reunió, per sentir alguns comentaris sobre el seu significat. Era una
bona oportunitat per comunicar-nos, més enllà de votar un nom.
Divendres,
després d’una titànica lluita amb l’aplicatiu informàtic corresponent, vaig
aconseguir enviar la sol·licitud pel projecte sobre casos. Aquest mateix dia
vaig trametre, per a la seva publicació, el llibre sobre bones pràctiques
d’avaluació continuada que hem fet en el TRANS.EDU. Una jornada productiva.
dimarts, 4 de març del 2014
LA SETMANA D'UN PROFESSOR UNIVERSITARI (2)
Dimarts
em vaig quedar tot el dia a casa. Sovint, en el campus es fa difícil avançar
les tasques que exigeixen concentració donat que, a més de les classes i
l'atenció als estudiants, les reunions proliferen com les flors a la primavera
i no és estrany que algun que altre professor o professora tingui quelcom a
comentar-te. Un dia a casa és una gran oportunitat per avançar en les tasques
pendents, però no és fàcil poder-lo tenir. Tot i així, fins i tot a casa la
comunicació per correu electrònic et roba una bona part de la jornada. La
saturació de missatges electrònics és una de les cares fosques dels beneficis
de les actuals tecnologies de la comunicació. Mentre treballava a casa, un grup
d'estudiants impedia la celebració del claustre de la nostra universitat que
havia de debatre sobre l'aprovació d'un nou Estatut. Sembla que s'està
convertint en habitual tenir que suspendre reunions del Consell de Govern i ara
del Claustre. Alguna cosa realment no funciona i els responsables son diversos.
Suspensió del Claustre. La Vanguardia.com, 25-2-14
Suspensió del Claustre. La Vanguardia.com, 25-2-14
Dimecres
vaig rebre una estudiat del programa Sèneca, de mobilitat entre universitats
espanyoles. Em va sol·licitar l'avaluació única de l'assignatura, en comptes de
l'avaluació continuada que és l'habitual. El motiu: li és impossible evitar el
solapament d'assignatures. Segons em va dir, situacions com la seva no s'havien
previst quan es van fer els horaris. Com a mínim sorprèn que una estudiant de
mobilitat no pugui assistir a classe.
Vaga
d'estudiants contra la LOMCE i a favor de recursos per a la Universitat. Dijous
vam tenir problemes per accedir al campus perquè un petit grup d'estudiants
impedia el pas. De nou uns pocs estudiants impedeixen la lliure circulació a la
Universitat. Sense entrar en les raons de fons del malestar, que comparteixo,
crec que les formes també són importants en una societat democràtica.
Dissabte
vam acompanyar el nostre fill a l'aeroport: se'n va a treballar a l'estranger.
Un més.
Subscriure's a:
Missatges (Atom)